Inspirerende voorbeelden
Ook buiten het Kentaa Care platform wordt volop gebruik gemaakt van fondsenwerving voor de zorg. Organisaties gebruiken daar ook succesvol hun eigen Kentaa platform voor:
- Een nieuw initiatief van het UMC Utrecht en WKZ is de Kilometervreter campagne. De hele maand november gaan alle medewerkers van het UMC Utrecht en WKZ kilometers afleggen om mooie en belangrijke projecten van het UMC Utrecht en WKZ te kunnen financieren én om lekker in beweging te zijn.
- Vrienden Beatrix Kinderziekenhuis zamelt geld in voor 'knuffelvriendjes' voor de jonge patiënten die een operatie moeten ondergaan. Iedere 5 euro = 1 knuffelvriendje.
- Prinses Maxima Centrum Foundation heeft een succesvol actieplatform vol sponsoracties.
- Stichting Vrienden van Sophia is jaar in jaar uit succesvol met hun fondsenwervende evenementen onder de noemer Sporten voor Sophia.
- Met Sporten voor Daniel boekt Erasmus MC Foundation succes met fondsenwervende evenementen.
Meer en meer zorginstellingen zijn aan de slag gegaan met "peer-to-peer fundraising", oftewel geld ophalen bij en door het eigen netwerk. Enkele prachtige voorbeelden zijn:
- Het fondsenwervende evenement 'De Langste Vlecht' van Noordwest Ziekenhuisgroep in 2017.
- De crowdfunding campagne van het ouderinitiatief Woongroep Amervoorde in 2018.
- De sponsoractie van het bedrijf Xando voor het Amalia Kinderziekenhuis, zij liepen met een team de Nijmeegse 4Daagse in 2019.
Voor nog meer tips en inspiratie, zie ook het Kentaa blog.